• PL
  • ENG
  • social-media-facebook social-media-tripadvisor social-media-instagram
    Wystawy czasowe:

    Piotr Ostrowski
    omni_lab

     

    Bezpośrednią inspiracją projektu była komórka mózgowa, a właściwie niedawne odkrycie
    naukowców, iż w znacznym, nieosiągalnym dotąd powiększeniu, swoją budową
    przypomina ona Wszechświat.

    „Skoro komórka mózgowa jest jak Wszechświat, łatwo można sobie wyobrazić, że cały
    nasz Wszechświat jest ledwie jedną komórką jakiegoś większego, nieogarnialnego bytu.
    Uwaga taka jest tyleż intrygująca co niebezpieczna, pozwala jednak zwolnić wszelkie
    hamulce w operowaniu skalą. Czy skalowanie ma w ogóle jakiekolwiek granice?” – pyta
    Ostrowski.

    Artysta przygląda się procesom, których skutkiem jest powstawanie złożonych struktur.
    Widzi to jako bezład, gęstwinę, bezmiar; wszystko prowadzące do zagęszczenia,
    nawarstwienia, w końcu chaosu, który dostrzega również w człowieku.

    1

    Trzy tryptyki składające się z litografii barwnych ukazują pulsujące sieci biologicznych i
    mechanicznych struktur, pozostających w stałym wzajemnym oddziaływaniu, w taki
    sposób, iż można odnieść wrażenie, że jeden rodzaj materii płynnie przekształca się w
    drugi by niczym powracająca fala ukazać na powierzchni odbity obraz pierwszej.
    Artysta, od dwudziestu lat zawodowo zajmując się szkłem, postanawia wykorzystać
    litografię jako technikę, która mogłaby wprowadzić nową wartość w tworzeniu większych
    kompozycji. Technikę w jakimś sensie szkicową, wstępną, doprowadzającą. Co ważne,
    technikę, która w swoich założeniach opiera się na podobnym sposobie
    komponowania obrazu. Taką, która daje możliwość ekspresyjnego, malarskiego
    budowania plam i rytmów na kamieniu litograficznym, a wykorzystanie transparentu,
    służącego do rozrzedzania koloru i nadawania mu przeźroczystości względem spodnich
    warstw, pozwala budować barwy podobnie jak w szkle.

    Ostrowski zestawia skrajne stany jednego: abstrakcję i przedstawienie, chaos i porządek,
    organiczne formy i geometrię, w końcu światło i cień. W obiekcie szklanym sięga do
    Caravaggia, fascynującego go od zawsze „malarza nieustannego zmagania się światła z
    cieniem”.

    2

    Odkryj tajemnicę krakowskich witraży.
    To tu powstały najwybitniejsze dzieła polskiej
    sztuki witrażu. Z Zakładem współpracowali najwybitniejsi
    polscy artyści początku XX wieku
    Pracownia i Muzeum Witrażu
    al. Krasińskiego 23, 31-111 Kraków
    tel.: +48 512 937 979, info@muzeumwitrazu.pl
    made with love by mem